Journalisten bekommen durch Software noch mehr (billigen) Wettbewerb

Journalisten bekommen durch Software noch mehr (billigen) Wettbewerb

Das Problem vieler Journalisten ist, dass sie und ihre Arbeit zu teuer für die vorhandene Nachfrage sind. Durch das Internet wird diese Tendenz stetig verstärkt. Wenn mein Social Graph via Twitter, Facebook & Co. auch mein Nachrichtenticker ist, benötige ich bspw. eine herkömmliche mit vielen Agenturmeldungen gefüllte Regionalzeitung immer weniger. Gerade freie Journalisten geraten dadurch vielerorts in Nöte.

Richtig problematisch wird es jedoch für Journalisten, wenn ihre Arbeit durch Software (teil-)ersetzt wird, da der Preiskampf in vielen Bereichen spätestens dann nicht mehr zu gewinnen ist. Doch ist es realistisch, dass Software journalistische Texte generiert?

Anscheinend ja: Studenten am Intelligent Information Laboratory der Northwestern University haben nun mit Stats Monkey ein Programm entwickelt, das genau das leisten soll:

Imagine that you could push a button, and magically create a story about a baseball game. That’s what the Stats Monkey system does. Given information commonly available online about many games—the box score and the play-by-play—the system automatically generates the text of a story about that game that captures the overall dynamic of the game and highlights the key plays and key players. The story includes an appropriate headline and a photo of the most important player in the game.

The system is based on two underlying technologies. First, it uses baseball statistical models to figure out what the news is in the story: By analyzing changes in Win Probability and Game Scores, the system can pick out the key plays and players from any baseball game. Second, the system includes a library of narrative arcs that describe the main dynamics of baseball games (as well as many other competitions): Was it a come-from-behind win? Back-and-forth the whole way? Did one team jump out in front at the beginning and then sit on its lead? The system uses a decision tree to select the appropriate narrative arc. This then determines the main components of the game story and enables the system to put them together in a cohesive and compelling manner. The stories can be generated from the point of view of either team.

Bei der New York Times findet sich ein Beispiel für einen auf diese Weise generierten Artikel.

Das Ganze soll natürlich auch noch weiterentwickelt werden:

Ultimately, the system can be extended to generate stories that include quotes from individuals or organizations involved in those stories (when those quotes are available online) as well as stories in different narrative styles for different audiences.

Die Studenten verweisen darüber hinaus auf eine Menge weiterer interessanter Projekte, an denen sie arbeiten oder gearbeitet haben.

Wie aber sollten Journalisten reagieren? Wahrscheinlich sollten sie lernen, wie man solche Software programmiert …

via: CARTA
Bildquelle: alex-s (CC-Lizenz)

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