Tumblr beschäftigt Mitarbeiter speziell dafür, um die Entstehung von Buchprojekten zu fördern

In der Buchbranche reden inzwischen alle darüber, wie wichtig “discovery” und “discoverability” ist. Umso mehr, je schwächer der Buchhandel wird. Ich hatte die Logik dahinter vor Jahren mal mit “Community First” zu beschreiben versucht. Jedenfalls ist die Plattform Tumblr bekanntlich eine Riesen-Entdeckungsmaschine. Interessant finde ich, dass dieses Web-Unternehmen zudem extra Mitarbeiter beschäftigt, um die Entstehung nachfolgender Buchprojekte zu fördern, die ja für Tumblr durchaus typisch sind:

Tumblr recently amped up talent discovery as well, bringing on board full-time literary community manager Rachel Fershleiser. Fershleiser works in the middle of the platform’s publishing space, often connecting Tumblr authors to publishers. “Sometimes I’ll talk to someone who’s interested in getting a book deal. I’ll give them advice or I’ll take a look at their book proposal. Sometimes I’ll pass something along to an agent,” Fershleiser said in a phone interview. And for those already with book deals, she also provides publicity advice.

Das unterstreicht den Wert von Buchprojekten für die Plattform. - Rachel Fershleiser selbst beschreibt sich soAn energetic person whose job at Tumblr seems to be using technology to make things happen with books to make things happen with technology

Spannend daran finde ich auch, dass sich dort viele Jungautoren sehr frei Gedanken dazu machen, was der Wert eines gedruckten Buches in Abgrenzung zu auf das Web hin optimierten Inhalten sein kann. In der Buchbranche läuft das ja meist noch andersrum.

Tumblr selbst bemüht sich aber auch um die Vermarktung der Buchprojekte und bewegt sich dabei durchaus nicht nur im Digitalen:

When a Tumblr book is published, the Tumblr staff goes beyond promoting on Twitter. The editorial team may cover the book deal on Storyboard, Tumblr’s editorial arm launched in 2012. Tumblr also organizes community events, such as readings and launch parties. In November, Tumblr hosted Tumblr Prep, a school-themed party that brought together new book authors and the public, a school-pictures photo booth and snacks in brown paper bags. With increased support from Tumblr itself, each new Tumblr book is another opportunity to expand the platform’s creative network and its influence.